“Kost duur 😉” wordt vaak geuit aan de koffietafel als “onkunde” praat met "onwetendheid" over zelfstandige interim professionals. Maar klopt dat wel? Of worden er appels met peren vergeleken? In dit artikel maken we een integrale kostenvergelijking tussen een werknemer en een interim-professional en laten we zien dat het verschil vaak kleiner is dan gedacht. In onderstaande tabel staat de conclusie van het vergelijk gebaseerd op de kostprijs zonder marge. In de rest van het artikel onderbouwen we de rekenmethode. Wat kost een werknemer echt? Bij een werknemer in loondienst kijken veel mensen alleen naar het bruto maandsalaris. Maar daarbovenop komen nog tal van extra kosten, zoals: ● Vakantiegeld (+8%) ● 13e maand en/of bonus (+10-12%) ● Sociale lasten en premies (oa. WW-WAO/WIA-Zvw-Whk) (+ 20-30%) ● Pensioenbijdrage werkgever (+ 5-25%) ● Ziekteverzuim & Arbodienst (+ 2-5%) ● Opleidingen of trainingskosten (+ 1-3%) ● Leaseauto of reiskosten (+ 5-10%) ● Werkplek en faciliteiten (Laptop, telefoon, thuiswerkplek etc) (+ 3-7%) ● Personeelsverzekeringen en WKR (o.a. zorg en arbeidsongeschiktheid en giften) (+ 2-5%) ● Overige werkgeverslasten (HR-services, salarisadministratie, ICT en cursussen, coaching, planning- en beoordelingsgesprekken) (+ 2-8%) In totaal komen er zo’n 65% meerkosten bovenop het reguliere maandsalaris. Risico opslag: Er is een wijs gezegde:”Het bezit van de zaak, is het einde van het vermaak", dat geldt ook voor verantwoordelijkheden die een werkgever krijgt bij het in dienst nemen van elke werknemer. Naast de voorziene maandelijkse kosten, komen er ook wat risico gerelateerde kosten kijken zoals: ● Ziektekosten: Een werkgever betaalt bij ziekte tot 2 jaar door, inclusief vervangings- en re-integratiekosten. ● Transitievergoeding: Bij ontslag is een werkgever verplicht een transitievergoeding te betalen. Om dit risico te verminderen zouden we minimaal 5% moeten opnemen bij de reguliere kosten. Dat brengt dus de integrale kosten op +70% voor elke werknemer. Wat kost een interim-professional? Interimmers berekenen in hun tarief alle risico’s en lasten die ze zelf dragen, zoals verzekering, pensioen en periodes zonder opdrachten. Bij een zzp’er is het uurtarief in principe ‘all-in’, dus opdrachtgever betaalt alleen het integrale uurtarief. Formule: salaris naar uurtarief Om een eerlijke vergelijking te maken tussen een werknemer en een zelfstandige, kun je een omrekenfactor gebruiken. We hadden al onderbouwd dat er bovenop het maandsalaris 70% dient te worden opgenomen als werkgeverskosten. Een werknemer maakt gemiddeld 1.400-1.600 uren per jaar (exclusief vakantiedagen en ziekte), terwijl een interimmer alleen de gewerkte uren doorbelast. Bij like-for-like vergelijk kom je dan op effectief 1.200 - 1.400 gefactureerde uren voor een externe.
Conclusie: zijn interimmers echt zo duur?
Wanneer je de totale jaarkosten in ogenschouw neemt voor een werkgever, blijkt dat het verschil veel kleiner is dan men denkt, terwijl de risico’s veel lager zijn voor de werkgever bij inhuur. Zeker als je meer flexibiliteit en minder risico’s meerekent, kan een interimmer zelfs voordeliger zijn. Zelfs bij een vergelijk zonder marge voor de ondernemer. Een keer van gedachten wisselen wat het voor jouw bedrijf kan betekenen om meer met interim professionals te bereiken of wat het voor jou kan betekenen? Kijk eens op onze website www.4synergy.nl of kom gerust met ons ([email protected]) in contact. |
Categorieën
Alles
Auteur4Synergy is een moderne, multi-disciplinaire netwerkorganisatie voor en door zelfstandige professionals die zich richt op hoogwaardige consultancy dienstverlening. |