Sports Unlimited Retail (SUR) is het moederbedrijf van de bekende sportwinkels Perry en Aktiesport. Met in totaal 100 filialen bedienen ze heel Nederland. Daarnaast hebben ze in de winkels kiosken (bestelzuilen waar alles verkocht wordt wat niet in de winkel ligt), online de webwinkels en de app. Door alle verkoopkanalen op hetzelfde kassasysteem aan te sluiten wordt het mogelijk om in 2022 altijd te weten wie de klant is, ongeacht het gekozen kanaal. SUR werkt er hard aan om haar ambities – de beste Omnichannel sportsfashion retailer van Nederland te worden – waar te maken. En IT speelt hier een cruciale rol in.
Bij Omnichannel gaat het erom dat de klant verschillende verkoopkanalen kan gebruiken die perfect op elkaar zijn afgestemd. De klant bepaalt welke kanalen zijn voorkeur heeft. Hierin verschilt het van de huidige Multichannel opzet, waarbij de verkoopkanalen los van elkaar staan. Het voordeel van Omnichannel is dat het zorgt voor een grotere klantenloyaliteit. Hoe SUR deze Omnichannelstrategie vormgeeft, lees je hieronder. Martijn Hünteler, Consulting Partner bij 4Synergy, had al eerder een aantal projecten bij SUR gedaan, waaronder het vervangen van verouderde kassahardware en -software. Toen hij deze afgerond had, diende zich een nieuw software-vervangingstraject aan: ASPOS. Dit is een kassaoplossing van Valk Solutions en deze past beter bij de snelheid van de sportsfashion retail. Ook hier is Martijn enthousiast aan begonnen. Hij houdt van de dynamiek van de retail, de af en toe prettige chaos en zit inmiddels helemaal op zijn plek. Na de zomer van 2019 is hij met zijn team aan dit project begonnen. Vanwege corona gingen er tijdelijk winkels dicht, waardoor ze de pilot en uitrol moesten uitstellen. In september 2020 was het dan zover. De uitrol verliep boven verwachting vlot. corona zorgde ervoor dat ze extra grondig hebben kunnen testen. Dit resulteerde in meer dan 500 bevindingen waardoor ASPOS aanzienlijk is verbeterd. Met als eindresultaat dat de pilot en uitrol vlekkeloos verliepen. Met dit nieuwe kassasysteem kan SUR de klant nog beter helpen. |
“ Zoals de uitrol bij SUR van ASPOS in de enquête van Valk Solutions een 8.5 heeft gescoord, een minimaal vergelijkbare score heeft Martijn behaald met dit project. Martijn heeft een belangrijke bijdrage geleverd in de stappen die we hebben gezet en nog aan het zetten zijn om de ambitie van SUR waar te maken om op korte termijn de beste omnichannel retailer in sport en adventure in Nederland te worden. “
Gerco Vonk, Finance & IT Director
|
|