De Obeya in Coronatijd: de praktijk bij Rijnstate Service Centrum Informatie en Medische Technologie. De Obeya is in Nederland een (nog) niet een breed bekend instrument, maar afkomstig vanuit Toyota in Japan biedt een Obeya (letterlijk 'grote kamer') tijd en ruimte om problemen op te lossen en te overleggen. Dat gebeurt zonder last te hebben van organisatorische drempels of muren en hoewel dat wellicht wat cryptisch klinkt, leidt het tot concrete resultaten. Rijnstate is een topklinisch ziekenhuis met vier locaties in de regio Arnhem. Bij het Service Centrum Informatie en Medische Technologie (IMT) is gekozen voor de Obeya als instrument voor organisatie-ontwikkeling. Praktisch werkt het als een fysieke marktplaats waarbij op basis van relevantie en actuele informatie wordt gestuurd. Maar hoe gaat dat in Coronatijd als veruit de meeste deelnemers thuiswerken? Onze sprekers Mark van der Velden en Sander Bungener lichten toe hoe zij hier binnen IMT mee om zijn gegaan. En dat in de tijd dat IMT volop bezig was de opschaling van IC bedden technisch te faciliteren, het ziekenhuis aan te sluiten op landelijke IT-systemen en de eigen organisatie moest voorzien van middelen om op veel grotere schaal dan voorheen thuiswerken mogelijk te maken. Ook zullen zij antwoord geven op vragen als: waar kun je een Obeya voor gebruiken? Hoe moeilijk is het om een Obeya op te zetten? Wat is het verschil met Scrum/Agile? En wat heeft het in de praktijk opgeleverd? (Tipje van de sluier: veel).
Sprekers op deze 4 O’Clock sessie waren Mark van der Velden, manager Informatie- en Medische Technologie Rijnstate Ziekenhuis en Sander Bungener vanuit 4Synergy, momenteel hoofd Infrastructuur en Werkplek a.i. op diezelfde afdeling. Bent u geïnteresseerd en wilt u hier meer van weten? Klik hier om de opname te bekijken. |
Categorieën
Alles
Auteur4Synergy is een moderne, multi-disciplinaire netwerkorganisatie voor en door zelfstandige professionals die zich richt op hoogwaardige consultancy dienstverlening. |