Een digitale en lerende organisatie is geen doel, maar een middel om klanten beter van dienst te kunnen zijn en daarmee de continuïteit van de organisatie te garanderen. In de zoektocht naar digitale transformatie investeren veel bedrijven in technologieën zoals Artificial Intelligence en cloudplatformen. Dat is technisch steeds makkelijker en bovendien goedkoper dan ooit. Toch levert het bedrijven meestal niet wat ze ervan verwachten. De teleurstelling houdt vaak verband met de manier waarop deze technologieën geïmplementeerd worden in het bestaande operating model van de organisatie met oeverloze discussies over verantwoordelijkheid van de 'use case'.
Een datagedreven business-strategie staat vandaag de dag bovenaan de digitale agenda van vele organisaties. De vraag is hoe je daar op een verantwoorde wijze gestalte aan geeft. Dit iteratieve proces verloopt in tenminste vijf stappen:
Data-as-a-service als de facto standaard binnen de organisatie. Data is de hefboom voor nieuwe producten, diensten en verdienmodellen. Use cases kunnen door productmanagers en data scientists autonoom worden gerealiseerd, waarbij data op een selfservice wijze is af te nemen en data-governance, -kwaliteit en -herkomst van data zijn geïmplementeerd. Dit is cruciaal om je als organisatie te beschermen tegen datalekken en de risico’s van imagoschade en boetes en voor het niet naleven van richtlijnen of wetgeving als de AI Act. Het mag duidelijk zijn dat kennis over data-analyse een bedrijfskritisch vakgebied is, waarbij business en IT elkaar ontmoeten. Deze vaak gescheiden werelden moet je bij elkaar brengen in één data operator model. Organisaties zijn hiermee in staat om in gemeenschappelijke taal, stap voor stap te experimenteren met data volgens het ‘proof or pivot’-principe. Zo ontdek je binnen een paar maanden of een idee wel of geen waarde oplevert. Immers, innovatie is pas innovatie als deze is gericht op de eerstvolgende bottleneck in de organisatie. Verbeteringen aanbrengen voor of na een knelpunt heeft immers nauwelijks tot geen effect op de productie en winstgevendheid. En in dat geval kun je beter door naar de volgende use case. 🔄 Eén data operator model voor het primaire bedrijfsproces, onder eigen regie levert bovendien een nieuwe bouwsteen voor de Enterprise-architectuur. Hiermee implementeer je data-as-a-service binnen een organisatie, wat vervolgens de hefboom is voor het realiseren van meer productiviteit en klanttevredenheid, en het openen van nieuwe markten. Meer over dit vakgebied weten? Neem contact met ons op via info@4synergy.nl. 📧 |
Categorieën
All
Auteur4Synergy is een moderne, multi-disciplinaire netwerkorganisatie voor en door zelfstandige professionals die zich richt op hoogwaardige consultancy dienstverlening. |